E-learning is leren, maar dan via een laptop, tablet of computer. Kinderen op basisscholen maken hier steeds meer gebruik van, maar ook voor werknemers wordt e-learning een steeds groter onderdeel van hun leerproces. Spellen op de tablet of computer worden ook gebruikt voor e-learning en nemen in populariteit toe. Dit zijn e-learning games. We belichten er twee, kijken naar de voordelen maar vooral ook de gevaren van e-learning.

E-learning games

We noemen twee voorbeelden van E-learning games die momenteel zijn ontwikkeld en worden gebruikt. Het blijkt dat grote bedrijven en overheidsinstanties gebruik maken van e-learning games om hun werknemers te onderwijzen, zoals bEpic ze ontwikkelt. Neem bijvoorbeeld het Radboud Universitair Medisch Centrum. In samenwerking met een game ontwikkelaar heeft het ziekenhuis de game “Agressie:Aanpakken” ontwikkeld voor hun personeel. Veel personeel maakt agressie van patiĆ«nten mee en moeten hiermee om kunnen gaan. De game bestaat uit 9 scenario’s waarbij de verpleegkundige (of ander personeelslid) snel leert om te gaan met agressie.

Het voorbeeld van de game, zo wordt gesteld, is dat de trainingsduur wordt verkort. Dat scheelt kosten voor het ziekenhuis en leidt mensen snel op. Tevens scheelt het in de tijd dat personeel aanwezig moet zijn (fysiek) bij een training, omdat het zelfstandig gespeeld kan worden.

The Elevator Game

Een volgende game is “The Elevator Game”. Deze game richt zich op het ontwikkelen van een bewustzijn bij medewerkers aangaande hun online activiteiten en de (on)veiligheid die daarmee gepaard gaat. Veel werknemers gaan namelijk onveilig met hun gegevens om of begaan onveilige activiteiten op het web. Dit wil de werknemer voorkomen omdat dit negatieve gevolgen zoals imagoschade en informatielekken als gevolg kan hebben. Dit is een game waarbij de werknemers in tweetallen werken en leren zien hoe risico’s ontstaan via online gedrag. Zij spelen een agent en moeten de beveiliging zien te kraken. Zo zien ze de mogelijkheden en het gemak waarmee informatie soms beschikbaar is.

Gevaren van e-learning games

Voor werknemers is het van belang dat zij deze spellen niet ‘afraffelen’, omdat het een van de ‘verplichte personeelsactiviteiten’ zijn. Het voordeel van een praktische training waarbij iedereen fysiek aanwezig is, is dat iedereen ook enige inzet moet tonen. Het gevaar bij een e-learning game die zelf ondernomen kan worden (buiten een klassikaal moment) is dat het afgeraffeld kan worden om het maar gedaan te hebben. Een voordeel: werknemers gaan zelfstandig te werk en kunnen scenario’s inbeelden.

Wanneer het kinderen betreft: je wilt niet dat je kind vast komt te plakken aan een beeldscherm. Dat is dan ook gelijk een van de grote nadelen van e-learning. Het gevaar dat je kind te lang naar een beeldscherm staart met bewegende beeldjes en zelf niet meer met zijn handen met blokken, poppen, puzzels of andere spellen speelt is natuurlijk een groot bezwaar en een argument om de aanwezigheid van e-learning games te minimaliseren. Dat gezegd hebbende heeft e-learning een grote waarde en kunnen zij de kinderen veel leren.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *